STATUT FUNDACJI ?TRZEWICZEK.PL - ZBIÓRKI CHARYTATYWNE?
§ 1
Wstęp
- Fundacja pod nazwą ,,Trzewiczek.pl – zbiórki charytatywne?, zwana dalej ,,Fundacją?, ustanowiona została przez:
Pana Łukasza Woźniakiewicza, PESEL 84102416893,
Pana Piotra Skrobek, PESEL 80091617132,
Pana Michała Misztela, PESEL 86061216392,
Pana Adriana Nadajewskiego, PESEL 00271910138
Pana Roberta Kabzińskiego, PESEL 67121410213
zwanych dalej ,,Fundatorami?, zgodnie z aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Panią Gabrielę Gałkowską-Koźma w kancelarii notarialnej w Bełchatowie przy ul. Piłsudskiego 3, w dniu 30.01.2020r. - Fundacja swoją działalność opiera na przepisach obowiązującego prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
§ 2
Osobowość prawna, oznaczenia wyróżniające
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Fundację wyróżnia znak graficzny i słowny.
- Fundacja może posługiwać się odpowiednikami swojej nazwy w językach obcych.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Zdrowia i Minister Pracy i Polityki Społecznej.
§ 3
Zakres czasu działalności Fundacji
- Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
§ 4
Siedziba oraz zakres działalności Fundacji
- Siedzibą Fundacji jest miejscowość Rozprza.
- Fundacja prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Fundacja może tworzyć filie, oddziały czy inne jednostki organizacyjne w kraju bądź poza nim, zgodnie z przepisami prawa polskiego lub państwa trzeciego.
- Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach dla celów współpracy z zagranicą.
- Fundacja może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego.
- Fundacja może nawiązywać współpracę z jednostką organizacyjną o podobnym profilu działalności.
§ 5
Cele statutowe Fundacji
- Ustanowione cele statutowe Fundacji to:
- udzielanie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom
w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób; - wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa;
- prowadzenie działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- prowadzenie działalności charytatywnej;
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- prowadzenie działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
- prowadzenie działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
- podejmowanie działań w celu ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 2190 z późn. zm.);
- prowadzenie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
- prowadzenie działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- prowadzenie działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
- prowadzenie działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
- prowadzenie działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
- prowadzenie działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- prowadzenie działalności w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- prowadzenie działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
- prowadzenie działalności w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- prowadzenie działalności w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
- prowadzenie działalności w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
- prowadzenie działalności w zakresie turystyki i krajoznawstwa;
- prowadzenie działalności w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego;
- prowadzenie działalności w zakresie obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
- prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania i ochrony wolności
i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji; - udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
- prowadzenie działalności w zakresie ratownictwa i ochrony ludności;
- udzielanie pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
- prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
- prowadzenie działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- prowadzenie działalności w zakresie promocji i organizacji wolontariatu;
- prowadzenie działalności w zakresie pomocy Polonii i Polakom za granicą;
- prowadzenie działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
- prowadzenie działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r.
o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. poz. 1569, z 2019 r. z późn. zm.); - prowadzenie promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
- prowadzenie działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
- przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
- rewitalizacja;
- prowadzenie działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w § 4 ust. 6, w zakresie określonym w pkt. 1-38.
- udzielanie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom
§ 6
Formy realizacji celów statutowych i zasady działania Fundacji
- Fundacja realizuje cele statutowe prowadząc działalność pożytku publicznego w szczególności poprzez:
- gromadzenie i pozyskiwanie środków ze źródeł krajowych oraz zagranicznych (zbiórki pieniędzy organizowane za pośrednictwem portali WWW oraz portali społecznościowych, uczestnictwo w projektach, zamówieniach publicznych, programach unijnych i innych);
- pomoc w zakresie organizacji i finansowania leczenia i rehabilitacji oraz zakupu sprzętu i lekarstw niezbędnych do ratowania zdrowia lub życia osób, a także finansowania transportu (w tym medycznego) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami;
- pozostałą działalność w zakresie opieki zdrowotnej (działalność w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia);
- rozwijanie świadomości społeczeństwa oraz zachęcanie do uczestnictwa
w pracach organizacji pożytku publicznego, a także do wspólnego osiągania wyznaczonych celów; - wzmacnianie i rozwijanie działalności pożytku publicznego za pomocą materiałów edukacyjnych, kampanii i innych środków przekazu;
- organizowanie, finansowanie działań i projektów na rzecz pożytku publicznego;
- współdziałanie z innymi organizacjami działającymi na rzecz pożytku publicznego;
- organizację pomocy psychologicznej i terapeutycznej dla dzieci i osób dotkniętych chorobą, a także ich rodzin;
- organizowanie akcji, kampanii społecznych i informacyjnych;
- organizowanie i wspieranie imprez promocyjnych i edukacyjnych
w zakresie wymienionym w celach statutowych; - pozostałą pomoc społeczną i rzeczową;
- szkolenia, seminaria w zakresie promocji i ochrony zdrowia dla pracowników Fundacji.
- Fundacja nie może:
- udzielać pożyczek z majątku Fundacji ani zabezpieczać majątkiem Fundacji transakcji zawieranych przez członków lub pracowników Fundacji, a także osób, z którymi członkowie czy pracownicy pozostają w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu, pokrewieństwie lub powinowactwie lub są związani z tytułu przysposobienia, zwanych dalej ?bliskimi osobami?.
- dokonywać darowizn z majątku Fundacji członkom jej organów lub pracownikom oraz ich bliskim osobom;
- wykorzystywać majątku Fundacji przez członków i pracowników Fundacji lub ich bliskich osób na innych zasadach niż tych wynikających z celów statutowych.
§ 7
Wspieranie innych działalności
- Fundacja może wspierać działalność osób fizycznych, prawnych, jednostek organizacyjnych oraz instytucji w celu osiągnięcia celów statutowych.
§ 8
Odznaczenia
- Fundacja może ustanawiać odznaki, medale, dyplomy, wyróżnienia
i przyznawać je wraz z innymi nagrodami osobom fizycznym, prawnym oraz jednostkom organizacyjnym zasłużonym dla Fundacji.
§ 9
Majątek i dochody Fundacji
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski wniesiony przez:
Pana Łukasza Woźniakiewicza w wysokości 500 zł (słownie: pięćset złotych),
Pana Piotra Skrobek w wysokości 250 zł (słownie: dwieście pięćdziesiąt złotych),
Pana Michała Misztela w wysokości 250 zł (słownie: dwieście pięćdziesiąt zł),
Pana Adriana Nadajewskiego w wysokości 100 zł (słownie: sto złotych), Pana Roberta Kabzińskiego w wysokości 250 zł (słownie: dwieście pięćdziesiąt zł)
oraz rzeczy ruchome i nieruchome, a także prawa i środki pieniężne nabyte przez Fundację w toku działalności.
- Fundacja pozyskuje dochody z:
- darowizn, spadków i zapisów;
- odsetek bankowych;
- dotacji z budżetu Państwa oraz funduszy Unii Europejskiej,
- zbiórek organizowanych na imprezach publicznych, portalach społecznościowych lub zbiórek publicznych prowadzonych w innej formie;
- dochodów z majątku Fundacji oraz z prowadzonej przez nią działalności;
- funduszy przekazanych przez instytucje rządowe i samorządowe.
§ 10
Przeznaczenie dochodów
- Pozyskane dochody mogą zostać przeznaczone na realizację celów statutowych Fundacji.
- W momencie powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd zobowiązany jest do złożenia pisemnego oświadczenia o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, tylko w przypadku, gdy stan majątku przewyższa długi.
§ 11
Władze Fundacji
- Władzami Fundacji jest Zarząd Fundacji i Rada Fundacji.
§ 12
Zarząd Fundacji
- Zarząd Fundacji składa się z pięciu osób.
- W chwili powołania Fundacji Prezesem jest Pan Łukasz Woźniakiewicz,
Wiceprezesem jest Pan Piotr Skrobek oraz członkami Zarządu są: Pan Michał Misztela, Pan Adrian Nadajewski i Pan Robert Kabziński. Nowych członków Zarządu powołuje Zarząd i Rada w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy statutowego składu Zarządu, w tym Prezesa Zarządu Fundacji i połowy statutowego składu Rady, w tym Przewodniczącego Rady - Członkowie Zarządu Fundacji mogą być odwołani w drodze uchwały Zarządu podjętej jednomyślnie przez Zarząd Fundacji w pełnym składzie i Radę Fundacji w pełnym składzie.
- Mandat Członka Zarządu wygasa również w przypadku osobistej, pisemnej rezygnacji lub śmierci.
- Posiedzenia Zarządu Fundacji zwołuje Prezes w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Z wyjątkiem ust. 3 Zarząd podejmuje uchwały na posiedzeniach Zarządu zwykłą większością głosów, przy czym wymagana jest obecność co najmniej połowy statutowego składu Zarządu, w tym Prezesa Fundacji.
- Członkowie Zarządu mogą świadczyć na rzecz Fundacji pracę i mogą otrzymywać wynagrodzenie na warunkach określonych przez Radę Fundacji oraz ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów związanych z pełnieniem funkcji w Fundacji.
- Członkiem Zarządu nie może zostać osoba, która została prawomocnie skazana za popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego. Na każde żądanie Zarządu Członek Zarządu przedstawi zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Sądowego. W przypadku nie przedstawienia zaświadczenia w terminie 21 dni od dnia złożenia żądania przez Zarząd, Zarząd i Rada ma prawo do odwołania danego Członka Zarządu zwykłą większością głosów liczoną osobno dla każdego z ww. organów Fundacji.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji uprawniony jest każdy z członków Zarządu samodzielnie.
- Do zaciągania zobowiązań w imieniu Fundacji na kwotę przekraczającą
000 zł konieczne jest współdziałanie Prezesa i jednego z członków Zarządu. W przypadku świadczeń o charakterze ciągłym, powtarzalnym lub wynikających z tej samej umowy lub umów tego samego rodzaju z danym kontrahentem ? świadczenia te podlegają sumowaniu i obliczana jest wartość świadczeń spełnianych w ciągu roku od dnia zawarcia umowy. W przypadku przekroczenia wartości świadczeń w toku realizacji umowy, wymagana jest zgoda drugiego Członka Zarządu. - Zarząd może dla realizacji celów statutowych posługiwać się wolontariuszami lub pracowników, których zatrudnienie jest dopuszczalne wyłącznie za zgodą Rady Fundacji.
§ 13
Kompetencje Zarządu
- Do kompetencji Zarządu należą:
- prowadzenie działalności Fundacji i zarządzanie jej majątkiem;
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
- realizacja postawionych celów statutowych;
- powoływanie wraz z Radą nowych Członków Zarządu Fundacji;
- odwoływanie wraz z Radą Członków Zarządu Fundacji;
- podejmowanie uchwał w przedmiocie planów i projektów działalności Fundacji, regulaminów wewnętrznych, sprawozdań finansowych i innych;
- przygotowanie planu naprawczego w przypadku straty lub zadłużenia Fundacji;
- składanie właściwemu ministrowi sprawozdania z działalności za rok ubiegły w terminie wskazanym przez ustawodawcę;
- przyjmowanie subwencji, darowizn, dotacji, spadków i zapisów wraz ze złożeniem oświadczenia o ich przyjęciu;
- określanie zatrudnienia, wysokości i zasad wynagradzania pracowników Fundacji innych niż Członkowie Zarządu oraz wysokości środków przeznaczonych na wynagrodzenia i nagrody, w zakresie nie określonym przez Radę;
- przyznawanie tytułów, odznak, wyróżnień, medali osobom zasłużonym dla Fundacji;
- zapraszanie osób zewnętrznych, których działania są zbieżne z kierunkami działalności Fundacji, do udziału w posiedzeniach.
§ 14
Rada Fundacji
- Rada Fundacji składa się z 2 do 10 osób.
- W chwili powołania Fundacji Przewodniczącym Rady Fundacji jest:
Pani Żaneta Nowak-Bielińska, PESEL 83030718341,
a Zastępcą Przewodniczącego Rady Fundacji jest:
Pani Anna Kurowska, PESEL 78032018445. - Pierwsi Członkowie Rady Fundacji powoływani są przed posiedzeniem Rady. Członków pierwszego składu Rady Fundacji powołują Fundatorzy. Nowych członków powołuje Rada Fundacji w drodze uchwały podjętej większością głosów na posiedzeniu Rady Fundacji.
- Rada Fundacji może odwołać członka Rady Fundacji w drodze uchwały podjętej większością głosów w obecności połowy składu Rady Fundacji ustalanego
na dzień zwołania posiedzenia. - Rada Fundacji podejmuje uchwały większością głosów w obecności połowy składu Rady Fundacji na dzień zwołania posiedzenia, w tym Przewodniczącego Rady. W przypadku równej liczby głosów decyzję o przyjęciu uchwały podejmuje Przewodniczący Rady Fundacji lub w razie jego braku najstarszy obecny Członek Rady Fundacji.
- Przewodniczący kieruje pracami Rady Fundacji, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady Fundacji.
- Przewodniczący Rady Fundacji powinien w miarę możliwości poinformować pozostałych członków o treści projektów uchwał do podjęcia nie później niż na 2 dni robocze przed właściwym posiedzeniem.
- Członek Rady Fundacji może zrezygnować w dowolnym momencie z członkostwa po złożeniu pisemnego oświadczenia.
- Spotkania Rady Fundacji odbywają się według potrzeb jednak nie rzadziej niż raz w roku i zwołuje je Przewodniczący Rady Fundacji. W posiedzeniach Rady dotyczących w całości lub części prac Zarządu mogą uczestniczyć członkowie Zarządu Fundacji. Posiedzenia Rady są protokołowane. Treść protokołu jest zatwierdzana podpisem członków Rady Fundacji.
- Członkiem Rady Fundacji nie może zostać osoba, która kiedykolwiek została prawomocnie skazana za popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego. Członek Rady jest zobowiązany do przedstawienia Radzie wyciągu z Krajowego Rejestru Karnego w dowolnym czasie na żądanie innego Członka. W przypadku nie przedstawienia zaświadczenia w terminie 21 dni od dnia złożenia żądania, Rada ma prawo do odwołania danego Członka Zarządu zwykłą większością głosów.
§ 15
Kompetencje Rady
- Do kompetencji Rady Fundacji należą:
- powoływanie i odwoływanie wspólnie z Zarządem Fundacji nowych członków Zarządu Fundacji;
- powoływanie i odwoływanie nowych członków Rady Fundacji;
- podejmowanie decyzji o warunkach wynagrodzenia dla Zarządu Fundacji;
- współtworzenie celów i wyznaczanie kierunków działalności Fundacji;
- kontrolowanie bieżącej pracy członków Zarządu Fundacji;
- nadzór nad pracą Fundacji;
- ocenianie pracy członków Zarządu Fundacji;
- przyjmowanie, rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań i bilansu finansowego;
- udzielanie członkom Zarządu Fundacji absolutorium w zakresie działalności, co najmniej raz w roku do końca marca;
- w przypadku zadłużenia Fundacji lub straty w danym roku po zakończeniu roku kalendarzowego zatwierdzanie planu naprawczego przedstawionego przez Zarząd;
- uczestnictwo w zgromadzeniach Zarządu Fundacji;
- dokonywanie kontroli majątku i finansów Fundacji;
- powoływanie i odwoływanie: Rady Programowej, Rady Honorowej, dodatkowych jednostek doradczych.
§ 16
Postanowienia końcowe
- Zmiany niniejszego statutu może dokonać wspólnie Zarząd Fundacji oraz Rada Fundacji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Zarządu Fundacji i Rady Fundacji.
- Fundacja ulega likwidacji w przypadku wyczerpania środków finansowych
i majątku przeznaczonych na realizację celów. - Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez Zarząd Fundacji w pełnym składzie i Radę Fundacji w pełnym składzie.
- W przypadku śmierci jednego z Fundatorów prawo do wykonywania jego uprawnień przechodzi na jego spadkobierców.
- Środki finansowe i majątek pozostałe po likwidacji Fundacji mogą być przeznaczone na mocy uchwały na rzecz innej fundacji o zbliżonym profilu działalności charytatywnej. Wyboru organizacji, na rzecz której przekazane zostaną środki dokonuje Rada.
§ 17
Wejście w życie
- Statut wchodzi w życie z dniem podpisania.